GÂNDEȘTE-TE LA AFRICA
de Gordon Dryland
Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova
19 Noiembrie 2023, Sala Mare
„Textul este cehovian în fibra sa. Trimiterea către Livada de vișini se impune vizibil. Și nu doar pentru subiectul vânzării unui teren [..] Într-un fel, prin textul ales, prin montare, Alexandru Boureanu aduce publicul, în special pe cel tânăr, în postura de a descoperi că lumea nu începe cu nicio generație, că Livada este disputată cu argumente, și într-un sens și în altul, dar, mai presus de orice ideologie, viața fiecăruia se scrie în cele mai neașteptate feluri. Mizând pe procedeul lui Dryland, Boureanu țese o pânză amăgitoare. [..] Finalul spectacolului, ca în antichitatea cu zei, tulbură totul, răvășește ce fusese construit ca într-un joc de cuburi.[..]
Mirela Cioabă iese la rampă, cu o demnitate bine exprimată (inclusiv unbearable lightness of being), pentru cutremurătoarele confesiuni, gradate ca-n mitologie, față de receptorii greu de dislocat. Păsările invocate în piesă, al căror sunet ar fi fost de auzit, sporadic, amintind pescărușul cehovian, vestesc drama originară. Thanatos și Eros, în noaptea de după catafalc, cu mamă și fiu. Gordon Dryland propune un inedit caz într-o vastă istorie a incestului, de la Levitic până la contemporanul său, Louis Malle, cu filmul Le Souffle au coeur, pecetluit ca o taină a unui moment nerepetat și închis într-o memorie. Alexandru Boureanu își continuă programul dedicat publicului, acum cu o dramă profundă, originală și remanentă”.
Marius Dobrin, Mama Africa, LiterNet, SpectActor, nr.1/ aprilie 2021, p.23
„Am remarcat intransigența aceasta (care nu este deloc moralizatoare, morală etc., este pur și simplu estetică) în majoritatea (să nu zic în toate) spectacolelor lui Alexandru Boureanu – comedii, drame, tragedii. În orice text, sapă până găsește ireductibilul demonic, nimbul acela din care începe povestea. (…) Spectacolul este construit pe umerii, în jurul, în tonalitatea Mirelei Cioabă, fără ca acest lucru să însemne că celelalte personaje se diluează. Povestea se țese din trăirile unei mame, ale unei femei care își pune toate speranțele în puterea originarului, a vieții în stare pură, neatinsă de legile și pretențiile omenescului. Iar suflul copleșitor al Mirelei Cioabă propulsează personajul în rândul iconurilor dramaturgice contemporane. Și aici a intervenit virtuozitatea lui Alexandru Boureanu care a înțeles și a urmat personalitatea artistică a Mirelei Cioabă.
Personalitățile artistice se echilibrează și se unesc într-o viguroasă, dar armonioasă pledoarie pentru empatie, pentru milă. Cei patru membri ai familiei, peste care dă buzna lumea, ridicolă și epatantă, în interpretarea lipsită de echivoc a Ralucăi Păun, își caută răspunsuri la o inexplicabilă, continuă și irepresibilă flămânzire. Gemenii împărtășesc drama unei continue ieșiri din sine, din matrice: o respingere a celui care i-a crescut, o expulzare în internate, (re)constituire a unor familii proprii pe care le părăsesc în diverse moduri. Costinela Ungureanu își acceptă masca unei feminități epatante, vulgare, lăsând totuși când și când, discret, controlat, intuiția unor energii care nu au de-a face cu flămânzirea, ci cu moartea. Claudiu Mihail aduce în personaj ceva din umanitatea imanentă a lui Abel, din pacifismul domestic masculin și construiește un Robert Selby, care ar putea întoarce spatele lumii (moderne, sociale, dominatoare, devastatoare, necruțătoare) pentru reconectarea la esențele începuturilor. Versatilitatea lui Nicolae Poghirc este încă o dată pusă în valoare – este deopotrivă purtătorul anatemei, al dăruirii de sine necondiționate, până la dispariție, sursa unei iubiri pentru care mama sa vrea să întoarcă lumea la începuturile ei.”
Xenia Negrea, De la milă la dezgust nu-i decât o replică/ Opt motive – nr. 57 / 29 martie, 2021 https://optmotive.ro/2021/57/art7/index.html
Distribuția:
Mirela CIOABĂ
Nicolae POGHIRC
Costinela UNGUREANU
Claudiu MIHAIL
Raluca PĂUN
Regia artistică Alexandru BOUREANU
Asistența de regie Nicolae VICOL & Cătălina VÎNĂTORU
Scenografia Vanessa BECA
Mișcare scenică Raluca PĂUN
Light design Dodu ISPAS
Traducerea Raluca COANDĂ
Adaptarea scenică Raluca PĂUN
Durata 1 h și 55 min. (fără pauză)
Vârsta minimă recomandată 1 2 +
FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU „LIVIU CIULEI”
Ediția a II-a, Pitești 2023